Sabtu, 23 Oktober 2010

Ikan kukus paling simple

Ikan ni my hubby pancing kat laut...area2 Bongawan, apa nama ikan ni pun saya tak tau. Klu mau cepat, saya selalu kukus ikan mcm ni. Selain drpd menjaga kesihatan, ianya mudah disediakan.

Bahan2nya:

Ikan kerapu atau apa2 ikan yg sesuai
3 ulas Bawang merah- potong nipis
5 ulas Bawang putih- potong nipis
1 biji Bawang besar (Kuning)- Potong empat
2 inci halia - potong nipis
2 biji tomato - Belah 2
2 biji lada merah
2 sudu sos tiram
Sedikit serbuk lada hitam
Garam secukup rasa

Cara2nya:

Masukkan ikan di dlm pinggan tahan panas. Bubuh bahan2 di atas ikan tersebut. Kemudian, masukkan ke dalam periuk pengukus yg telah dipanaskan/mendidih. Masak selama 8-10 minit ataupun sehingga masak.

4 ulasan:

  1. wah...tahniah..dah ada blog chef roslah...:)

    BalasPadam
  2. Thanks..Sebenar aku tu semlm cari soalan exam moral T 6 di internet, cari2 nda jumpa. Jd, aku terfikir bagusnya klu aku dpt share soalan dgn kwn2. Tp, blum tau mcmana caranya, mula2 share resepi dulu...hehehe

    BalasPadam
  3. Hehehe..mmg sedap. Nanti mau masukkan resepi ikan ampap lagi, supaya..ada jg tempt ko rujuk resepi, nda payah call tanya bahan2..hehehe

    BalasPadam