Ahad, 28 November 2010

Kek Chiffon Keladi


Kek ni ditempah oleh seorg kawan utk birthday seseorg pada 29/11/2010. Bila saya tanya nama org yg b'day dan b'day yg ke berapa, dia merahsiakan, saya pun tertanya2. Tp, tak apalah yg penting korang suka kek ni. Kek ini adalah kek chiffon keladi, kemudian saya hias dgn freshcream. Pada mulanya, saya mau letak warna purple, tp, warna purple yg ada dalam simpanan, kurang menyerlah warnanya. So, apalagi...terhasillah corak yg simple ni.... Entry kali ni, saya tak letak resepi...may be next time... Ok... selamat menjamu mata.

Sayang kek ni terkopak sikit kat atasnya. Kek ni mmg sedap, anak2 pun suka. Rasanya yg sederhana, membuatkannya tidak jemu utk dijamah.


Tibalah masa saya kongsikan resepi Kek Chiffon Keladi ni. Resepi ni saya dapat dr satu blog, tp...tak ingat dah nama blognya. Resepi asal dlm Bahasa omputih, so, saya translatelah kat sini, tak tahulah betul ke tidak translationnya ni, tp.. saya buat menjadi, bererti betullah tu..hehehe. Selamat mencuba..


KEK CHIFFON KELADI

Bahan A:

1 cawan tepung /tepung kek
1/2 cawan gula kastor
1/2 sudu teh baking pawder
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu esen Vanilla
1/2 cawan susu sejat
1/2 sudu pewarna ungu
1/2 cawan keladi (Direbus, toskan hingga kering & dilenyek hingga hancur)
4 biji kuning telur bersaiz besar
1/4 cawan minyak jagung

Bahan B:
4 biji putih telur bersaiz besar
1/2 sudu teh Cream of tartar
1/2 cawan gula kastor

Panas kan oven pd suhu 180'c
Ayak tepung bersama baking powder dan garam.
Masukkan esen vanila & pewarna ungu ke dlm susu sejat, gaul rata.
Letakkan keladi hancur ke dlm mangkuk dan gaul bersama gula dan susu sejat. Putar hingga lembut dan masukkan kuning telur, minyak jagung dan tepung. Putar sehingga menjadi pes yang lembut.

Di dlm mangkuk besar yg bersih, putar putih telur bersama cream of tartar sehingga berbuih, kemudian, masukkan gula dan putar hingga gebu,. Apabila mangkuk diterbalikkan, aduan tdk tumpah.

Tuang campuran keladi ke dlm campuran putih telur, gaul perlahan sehingga sebati. Tuang adunan ke dlm luyang springfoam, tidak perlu digris. Guna luyang biasa pun boleh, cuma susahlah nak keluar keknya nanti. Bakar selama 40-45 minit atau sehingga masak. Terbalikkan luyang selama 10- 15 minit atas redai supaya kek tidak kecut ke bawah.

2 ulasan:

  1. waaaa... menarik ini kek ustazah. klu saya mau tempah berapa harganya? :p

    BalasPadam
  2. Murah ja bah ni dik, klu ko saya bagi diskaun lagi...hehehe

    BalasPadam