Rabu, 10 September 2014

BISKUT IRISH

Assalammualaikum dan selamat sejahtera.. Rasanya bertahun dah tak update entri kat blog ni. Terima kasih diucapkan kepada para pengunjung yg tidak pernah jemu mengunjungi blog ku yang tak seberapa ni. Untuk entri kali ini, saya ingin berkongsi resepi Biskut Irish sejenis kuih yang sedap tak terkata..hehehe. Kenapa?? Tak percaya ke? Kalau tak percaya kena cubalah buat biskut ni barulah tahu kebenaran kata2 saya ni. Sebenarnya resepi ni saya cedok daripada sebuah blog 'My kitchen diary' yang dikendalikan oleh Maklang. Terima kasih kepada empunya resepi. Semoga Allah memberikan ganjaran yan setimpal.  Resepi yang ada ni saya ada ubahsuai sikit..bahagian dekorasinya. ..so, apalagi? Jom layan...

Irish Cookies

Sumber : Noorbaya

A.

180g butter

130g gula castor

20g shortening

1 biji kuning telur

1st nescafe classic

1st esen/perisa kopi

B

1/2st baking powder }

200g tepung gandum } ayak

100g tepung ubi }

40g nestum (kisar kasar)


Hiasan:

Coklat masakan, coklat putih, badam flake yang dah dipanggang dalam oven (dihancurkan/ramas) dan choc. Rice.

Cara

Sebatikan semua Bahan A lalu masukkan Bahan B. Gaul/putar hingga sebati. Bulatkan kecil-kecil kemudian bentuk menggunakan penggiling tat gulung. Caranya, letak bulatan doh kat tapak tangan kemudian tekan penggiling kat doh. Tak perlu nipis sangat, yang penting ada bentuk. Kemudian, bakar biskut selama 20 minit atau sehingga masak pada 180C. 
Untuk melakukan operasi dekorasi kena biarkan biskut sejuk dulu. Cairkan coklat masakan, masukkan ke dalam piping bag atau plastik tahan panas yang berbucu. Gunting sedikit kat bahagian bucu, mulakan membuat bentuk zig-zag kat atas biskut. Taburkan almond flake yang dah dipanggang terlebih dahulu. Cairkan coklat putih, buat zig zag, kemudian tabur choc. rice. (Selalunya coklat putih cair akan meleleh, susah nak dibentuk, jadi..biarkan coklat putih cair selama 10 minit/ klu sejuk lebih mudah dibentuk).

Dekorasi yang saya buat memang agak rumit, tapi..berbaloi. Klu nak buat dekorasi cara lain pun boleh, tapi..rasanya juga akan berbeza. Pastikan coklat dah keras, barulah letak dlm balang/bekas.


Doh yang dah dibulatkan dan penggiling tat gulung.

Doh yang dah dibentuk.

Biskut yang dah siap dan sedia untuk dimakan.

Ok..selamat mencuba!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan