Sabtu, 8 Oktober 2011

Biskut Tepung Ubi


Assalammualaikum dan selamat berhujung minggu kepada para blogger dan pengunjung setia dapur express. Kalau hujung minggu begini ramai yg membawa keluarga berjln2 untuk bersiar2 atau jalan2 cari makan. Tapi, berbeza dengan saya, saya lebih suka berehat di rumah sebab susah nak dapat peluang berehat panjang. Kalau keluar pun utk shopping je, jarang pi jalan2 tempat lain. Lagipun saya bukan jenis yg suka bersiar2.
Untuk entry kali ni, saya ingin berkongsi resepi Biskut Tepung Ubi, salah satu biskut yang sempat saya buat utk raya tahun ni. Walaupun saya agak sibuk tapi, keinginan utk membuat biskut sendiri adalah tinggi. Jadi, saya buat mana yang senang dan pantas dibuat. Salah satunya adalah biskut ini, so, apalagi, jom layan biskut ni.

Bahan-bahannya:
3 cawan tepung gandum
3 cawan tepung ubi kayu
1 1/2 cawan marjerin
1 1/2 cawan gula halus
3 biji kuning telur

Cara-caranya:
1. Putar marjerin dan gula halus sehingga sebati.
2. Masukkan kuning telur. Putar lagi.
3. Masukkan tepung gandum dan tepung ubi. Gaul sebati.
4. Bentuk guna acuan yg disukai. Bakar dlm oven dgn suhu 175c. Tunggu biskut sejuk. Barulah boleh dihias menggunakan coklat masakan yg tlh di  masak menggunakan kaedah double boil. Tambah colourful chocolate rice sebagai hiasan.

Klu ada pemutar roti besi yg melingkar tu, korang putar je bahan2 tu sekali.

Rasa biskut ni lemak2 manis.. sedap gitu.. selamat mencuba!
  

2 ulasan: